Syksyinen tervehdys kaikille bloginlukijoille! Olen taas
ollut kouluttautumassa Markos-koulutuksessa. Markkinointikoulutus on käyty ja
nyt aloitimme uuden teeman; myynti. Markos on siis tästä eteenpäin
myyntikoulutusta. Täytyy myöntää, että koulutus pidettiin jo 10.10, eli yli
viikko sitten mutta nyt vasta kirjoitan blogia siitä. Parempi myöhään kuin ei
milloinkaan!
Aiheena koulutuksessa oli hyvän asiakkuuden perusteet sekä
miten viestiä ammattimaisesti ja varmasti. Kouluttajana Jari Collin Benmeristä.
Aiheesta, josta aion kohta kertoa lisää, on myös kirjoitettu kirjoja. Muun
muassa ”Phillip R. Lund – Työelämän tyylivalinnat” on kuulemma kattava ja
mielenkiintoinen kirja tähän aiheeseen liittyen.
Asiakastyytyväisyyteen tähdätessä vuorovaikutus on kaiken perusta.
Hyvään palveluun mielletään aina hyvä vuorovaikutus. Hyvään vuorovaikutukseen
kuuluu kohteliaisuus, asiantuntevuus, sitoutuvuus, auttamisen halu sekä se,
että sekä isot että pienet asiat tehdään huolella ja laadukkaasti. Koska
asiakas mittaa yrityksen onnistumista sen henkilökunnan kautta, on hyvin
tärkeää että jokainen asiakaspalvelija antaa hyvän kuvan ulospäin. Jokaisella
asialla, joka näkyy asiakkaalle päin, on väliä. Esimerkiksi jotkut asiakkaat
saattavat huomata oitis myymälän tai kokoushuoneen siisteydentason ja tehdä sen
perusteella omat johtopäätöksensä yrityksestä.
Koko päivän tärkein asia ja isoin oivallus oli neljään
luonnetyyliin perehtyminen. Ihmiset voidaan jakaa neljään eri tyyliin sen
perusteella, ovatko he enemmän kontrolloivia vai reagoivia ja kysyviä vai
käskeviä luonteeltaan. Näillä kysymyksillä saadaan neljä eri luonnetyyppiä;
Perusteellinen, Tuloksentekijä, Tukija ja Impulsiivinen.
Perusteellinen ihminen on taulukon vasemmassa yläkulmassa,
hän kontrolloi ja kysyy. Perusteelliset pukeutuvat konservatiivisesti ja
tyylikkäästi, he eivät turhia tunteile ja ovat hyvin asiallisia. Riskienotto ei
kuulu heidän luonteenpiirteisiinsä. He ovat hyvin tiedonjanoisia, heidän on
saatava tietää kaikki faktat, perustelut, luvut ja numerot joistakin asioista
ennen kuin he voivat tehdä päätöksiä.
Tuloksentekijä sijoittuu taulukon oikeaan yläkulmaan, sillä
hän on luonteeltaan kontrolloiva sekä käskevä. Tuloksentekijä ottaa riskejä, on
toimelias ja suorapuheinen. Hän ei myöskään pelkää kertoa mielipiteitään, mutta
tunteitaan hän ei näytä. Päämäärät ja tavoitteet ohjaavat tuloksentekijän
toimintaa. Tuloksentekijällä täytyy myös olla vaihtoehtoja, joista hän saa
kulloinkin valita itselleen sopivan ja pitää sitä päämääränään. Nämä ihmiset
haluavat pysyä asiassa ja saada asioita aikaan. He ovat myös selkeitä ja
siistejä.
Tukija-ihmiset sijoittuvat vasempaan alakulmaan. He ovat
luonteeltaan kysyviä ja reagoivia. Tukijat ovat avoimia, yhteistyöhaluisia,
empaattisia, sosiaalisia ja kannustavia. Kontaktitilanteissa he haluavat olla
kaikkien kavereita ja etsivät siksi hyväksyntää. Tukijat eivät ole hallitsevia
ja ovat edellä mainituista syistä pidetyin ihmistyyppi. Tukijat eivät ole
riskinottajia ja tekevät päätöksensä hitaahkosti. He ovat kiinnostuneita siitä,
mitä muut suosittelevat ja kulkevat mieluummin massan mukana.
Impulsiiviset ihmiset ovat ulospäin suuntautuneita ja
innostuvat herkästi. He sijoittuvat taulukossa oikeaan alakulmaan ja heitä
ohjaa käskevyys sekä reagointi. Impulsiiviset ovat luonteeltaan räiskyviä, he
puhuvat vahvasti ja etenevät nopeasti. Impulsiivinen henkilö ei pelkää näyttää
tunteitaan eikä mielipiteitään. Nämä ihmiset motivoivat muita toimintaan,
ottavat riskejä ja päättävät nopeasti. Impulsiiviselle ihmiselle kokonaiskuva
on tärkeä ja yksityiskohdat eivät kiinnosta. He haluavat myös olla
ainutlaatuisia toimissaan ja ajattelussaan.
Ehkäpä jo aloit miettiä, mikä näistä tyypeistä itse olet,
mikä puolisosi, ja parhaat kaverisi ovat. Oletko ehkä sitä mieltä, että sinussa
on kahta eri tyyppiä? Olet aivan oikeassa. Nimittäin nämä neljä tyyppiä ovat
päätyypit ja jokaisella meillä on myös alatyyppi. Ihminen voi olla
perusteellinen ja taipuvainen impulsiivisuuteen, tai toisinpäin. Tosin, on myös
mahdollista että ihminen on vain ja ainoastaan esimerkiksi ”oppikirjamainen”
tuloksentekijä, ja tällöin hänen päätyyppi sekä alatyyppi ovat sama.
Myyntitilanteessa ja asiakassuhteissa nämä tyypit
vaikuttavat niin, että erityyppisille ihmisille erilaiset tiedot ja mainonta
ovat tärkeitä ja mieluisia. Kun asiakas kohtaa tyypilleen sopivaa mainontaa ja
myyntiä, hän ostaa varmemmin koska kokee sen omakseen heti alusta alkaen. Samaa
tuotetta voi siis myydä kenelle vain kunhan myyntitapa osuu oikein asiakkaan
luonnetyypin mukaan.
Myyntitilanteessa asiakas asioi kaikista mieluiten
luonnetyypiltään samanlaisen asiakaspalvelijan kanssa. Onneksi mukautuminen
asiakkaan tyyliin on mahdollista ja sitä voi harjoitella tullakseen siinä
paremmaksi. Jos huomaa, että tämä henkilö haluaa tiukkoja faktoja ja
yksityiskohtia pöytään, mutta itse satun olemaan suurpiirteisempi, on
mahdollista silti esittää tiedot, joita asiakas haluaa, jos vain
asiakaspalvelijalla on hyvät tiedot ja hän osaa lukea asiakkaasta tämän
luonnetyypin. Mukautumiskyky on siis ensiarvoisen tärkeää myyntitilanteessa.
Näitä asioita pohtineena ja ihmisiä mielessään tyypittämällä
alkaa ymmärtää, miksi jotkut ihmiset käyttäytyvät kuten käyttäytyvät. Ihmisten
ymmärtäminen helpottuu ainakin jonkun verran ja omaa toimintaansa tajuaa
tarkkailla, ja muokata tarvittaessa.
Minulta tämä luento avasi silmät katsomaan ihmisiä aivan eri
kantilta. Kouluttautuminen on kivaa ja hyvin avartavaa!
Mitä mieltä olette luonnetyypityksestä ja tyypin mukaisesta asiakaspalvelusta?
Saana
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti