Perjantaina 7.9 oli Markos-koulutuksen markkinointi-aihealueen toinen
koulutus. Tuota luovasti-koulutuspäivän aikana mietittiin tuotekehitystä.
Luennoitsijoina koulutuspäivässä olivat Anne Linnonmaa Ideanne Oy:stä ja Marko
Torkkeli Lappeenrannan teknillisestä korkeakoulusta.
Anne Linnonmaa aloitti päivän kertomalla, kuinka toteutti monivuotisen
unelmansa ja luotsasi monien vaiheiden kautta oman yrityksensä tunnetuksi ja
luotettavaksi brändiksi. Linnonmaa pitää tärkeänä sitä, että jokainen yritys
kehittäisi itselleen mielikuvitushenkilön, joka olisi yrittäjän mielestä hänen
tyypillinen asiakkaansa, Linnonmaa itse nimitti tätä esimerkkiasiakasta
"avatariksi". Tämän avatarin kautta voi löytää myös toisen tärkeän
asian omalle brändilleen, nimittäin sen, mikä erottaa minun brändini kaikista
muista. Linnonmaan yritys on ollut edelläkävijä ekologisuudessa ja eettisessä
ajattelemisessa kun puhutaan vaatteista ja esimerkiksi lankojen alkuperästä,
jokaisen yrityksen tulisi löytää se oma erikoisuus omassa liiketoiminnassaan.
Yksi asia, joka nousi usein Linnonmaan puheesta esille eri yhteyksissä, on
ajankäyttö. Hän kertoi, että vaikka hänellä on ajoittain ollut monia suuria
projekteja samanaikaisesti meneillään, hänellä ei koskaan ole ollut kiire. Syy
tähän löytyy hänen mukaansa siitä, että hän suunnittelee jokaisen päivänsä
hyvin tarkasti, tunti tunnilta, jotta ehtii tekemään kaiken ajoissa ja että
työntulos on myös laadukasta. Viesti, jonka myös minä haluan välittää Anne
Linnonmaan luennolta kaikille bloginlukijoille, on se, että suunnitelkaa
etukäteen hyvin, mitä aiotte saada aikaan tietyssä ajassa Kun suunnittelee,
ajankäyttö ns. turhiin asioihin karsiutuu pois ja tuloksia syntyy.
Keskittyminen kokonaisvaltaisesti yhteen asiaan juuri sillä hetkellä on
tärkeää.
Iltapäivän puhuja, Marko Torkkeli puhui asiakaskeskeisyydestä
ajattelutavasta ja luovuuden lisäämisestä. Kun halutaan olla asiakaskeskeisiä,
pitää selvittää, mitä asiakas haluaa. Halua tulkitsemalla voidaan selvittää,
mitä asiakas todella tarvitsee. Asiakkaan tarpeen selvittäminen ei aina ole
helppoa, mutta siihen löytyy monia erilaisia työkaluja ja selvitystapoja.
Jotkut tavat saattavat olla jopa melko röyhkeitä, mutta mitäpä sitä ei tekisi
maksavien asiakkaiden tarpeiden selvittämisen eteen.
Yksi päivän mieleenpainuvimmista asioista oli se, kuinka saisimme asiakkaan
sanomaan tuotteillemme ”wau!” Torkkelin mukaan suuri osa kuluttajista haluaa
helppoa elämää ja kuluttajat hakevat kuluttamiltaan tuotteilta
helppokäyttöisyyttä. Jos kuluttaja ärsyyntyy siitä, että tuote on monimutkainen,
hän viskaa sen nurkkaan eikä enää helposti kaiva sitä sieltä esille.
Wau!-reaktion aiheuttamiseen, ja kuluttajien tyytyväisyyteen tarvitaan
asiakassegmentointia. Eri asiakkaille eri asiat tuottavat wau:n, eli
positiivisen yllätyksen ja reaktion tuotetta käytettäessä. Näistäkin
asiakassegmenteistä voi luoda ”avatarin” ja selvittää, mikä asia tuotteissamme
aiheuttaa kullekin asiakasryhmälle tämän reaktion.
Torkkeli puhui myös mukavuusalueen ulkopuolelle astumisesta. On tehty
tutkimuksia, että luovuus lisääntyy, kun tekee asioita toisella tavalla kuin
mihin on tottunut. Muutokset arjessa eivät tarvitse olla suuria, jo se, että
ajat aamulla töihin eri reittiä, kuin mihin olet tottunut, vaihdat rannekellon
tai käsikorun toiseen ranteeseen kuin yleensä tai harjaat hampaat eri kädellä
kuin normaalisti ovat asioita, joissa ihminen muuttaa toimintaansa, astuu
mukavuusalueen ulkopuolelle ja tulee samalla käyttäneeksi aivoja eritavalla ja
luovemmin. Tällöin ollaan myös lähempänä uusia luovia oivalluksia ja ajatuksia.
Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen koulutuspäivä, hyviä puhujia on aina ilo
kuunnella. Seuraava koulutuspäivä onkin jo tämän viikon perjantaina, olkaahan
siis kuulolla ja lukekaa seuraavakin blogikirjoitus Markos-koulutukseen
liittyen!
Saana
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti